Ed van den Hoek, Coördinator Opleidingen en Havenfotograaf:
'We doen het goed in de Rotterdamse haven.'

Ed van den Hoek is Coördinator Opleidingen bij Matrans, geeft les aan het STC, doet voor Matrans de scheepsinspecties en tussen de bedrijven door maakt hij de mooiste foto’s. Daarnaast werd hij benoemd tot ‘Praktijkopleider van het Jaar’ en ‘Havenwerker van het Jaar’ en was hij de winnaar van de AD Publieksprijs voor de mooiste havenfoto. We praten met deze markante persoonlijkheid over hoe het is om in de haven te werken. En hoe trots hij daarop is! Alle foto's op deze webpagina zijn uiteraard van Ed zelf en dus supermooi! Met dank!

Kansarme jongeren
Ed werkt inmiddels ruim 35 jaar bij Matrans. ‘Binnen het bedrijf deed ik verschillende dingen. Ik begon in 1984 als sjorder. In die tijd was daar nog geen opleiding voor. Ik had dan ook geen idee wat ik moest doen en werd min of meer in het diepe gegooid. Ik deed maar gewoon wat me werd verteld. Nu is dat ondenkbaar. Ik groeide bij Matrans door tot  sjorteamleider en vervolgens tot coördinerend sjorteamleider. In die functie was ik de ploegbaas over zo’n tachtig mensen. Op een gegeven moment wilde ik iets anders gaan doen en kwam op de Afdeling Planning terecht. Dat deed ik drie jaar, maar ik miste toch het werk buiten. Nu liep er in die tijd in Rotterdam een project voor kansarme jongeren. De toenmalige directeur vroeg of ik me daar namens Matrans op wilde gaan richten. Ik gaf lezingen bij het UWV over het sjorwerk en daardoor werd een aantal van die jongeren enthousiast. Zeker toen ze het salaris hoorden, toch al gauw drie keer zoveel als hun uitkering. Ik kreeg een aantal van die gasten onder mijn hoede. Ik ben voor niemand bang, ik heb overwicht en ik weet hoe ik met dat soort jongens moet omgaan. Ik zag in die tijd ook heel wat ellende voorbij komen. Ik kwam wel eens bij een aantal van die jongens thuis en dan dacht ik “Is dit nu Rotterdam?”. Ik zag schrijnende situaties die eigenlijk niet zouden mogen gebeuren in een land als Nederland. Maar het was wel de realiteit. Samen met mijn collega’s hebben we die jongens opgeleid en we hebben ze op het goede pad weten te houden. Een aantal van hen is nog steeds in vaste dienst bij Matrans en heeft een gezin, een huis, een auto. Dat maakt mij dan best trots.’

Opleiding
Ed schreef twee hoofdstukken over het sjorvak voor een lesboek van het STC en ontwikkelde samen met een collega een interne sjoropleiding voor Matrans. ‘Die interne opleiding duurt drie weken. Pas na het afronden van die opleiding mogen ze bij ons de werkvloer op. We letten vooral op veiligheid en fysieke belasting. We kunnen het tillen niet lichter maken, maar wel makkelijker. Ook is het belangrijk om micropauzes in te lassen. Het werk is fysiek heel erg zwaar, dus is het belangrijk ervoor te zorgen dat spieren tussendoor rust krijgen. Ook proberen we in het werk zoveel mogelijk taakroulatie aan te brengen, dus vier uur aan boord van een schip sjorren en daarna vier uur stekker draaien, dan worden de twistlocks in de cornercast van de container ingehangen. Naast onze eigen interne opleiding, moeten ze ook nog een tweejarige BBL-opleiding aan het STC volgen.’ 

Fysiek heel zwaar
Het is duidelijk, sjorren is fysiek heel zwaar werk, het gaat 24 uur per dag door, in weer en wind. Ook worden de schepen steeds groter en moeten de sjorders steeds hoger klimmen. ‘Zo’n containerschip is net een flat van soms wel vijf verdiepingen hoog. Het sjorwerk kun je niet tot je pensioengerechtigde leeftijd volhouden. Bij Matrans denken we daar natuurlijk over na. Jongens die nu bij ons in dienst komen, krijgen een tweejarige BBL-opleiding, vervolgens een contract van drie jaar en dan nog een contract van twee jaar. Na die zeven jaar gaan we als organisatie voor hen op zoek naar ander werk, dat kan zowel binnen als buiten Matrans zijn.’

‘Ik zie de haven al’
In 2007 werd Ed genomineerd door VTL Benelux als ‘Praktijkopleider van het Jaar’, een titel die hij vervolgens ook in de wacht sleepte. En dat bracht hem veel media-aandacht. ‘TV Rijnmond volgde mij een dag voor het programma “Ik zie de haven al”. Naar aanleiding daarvan kwam een groep Australiërs op bezoek. Die waren enorm enthousiast en zagen hoe ver wij voorop lopen, want daar gaan sjorders nog steeds zonder enige opleiding de werkvloer op. Vervolgens mocht ik op hun uitnodiging op bezoek in Australië. Daar gaf ik tijdens een congres een lezing voor zo’n 3.000 man over de sjoropleiding in de Rotterdamse haven. De toenmalige premier Julia Gillard was ook op dat congres aanwezig en zij was bijzonder geïnteresseerd. Ik zal trouwens nooit vergeten dat tijdens dat congres een vraag uit de zaal kwam: “En als het regent, werken jullie dan ook?” In Australië moeten sjorders namelijk stoppen als het regent, dan wordt het te glad…. Ik leerde veel van dat bezoek, maar zag vooral hoe goed wij het doen in de Rotterdamse haven.’

Veelzijdig
Wat vindt Ed eigenlijk zo leuk aan zijn werk? ‘Bij mij is echte elke dag anders en dus is het heel veelzijdig. Ik houd me bezig met de inhoud van de opleidingen, maar ik geef ook les en ben daarnaast een soort maatschappelijk werker voor een aantal van onze jongens. En ik doe de veiligheidsinspecties aan boord van schepen, zodat bekend is waar de gebreken zitten, waar extra op gelet moet worden en wat de gevaarpunten zijn.’

Fotograaf
Naast al zijn werkzaamheden voor Matrans is Ed ook nog een gepassioneerd fotograaf. ‘Ik fotografeer al zo’n 35 jaar. Inmiddels heb ik zo’n paar duizend foto’s van de haven. Bij het STC zijn alle tafels met mijn foto’s beplakt. Twee jaar geleden won ik de publieksprijs bij het AD voor de mooiste havenfoto (zie hieronder). Daarom mocht ik tijdens de afscheidswedstrijd van Dirk Kuyt, samen met Pim Ras, langs de lijn fotograferen. Dat was voor mij een droom die uitkwam. Daarna zijn vijf van mijn foto’s tentoongesteld in de Hooge Heren en daar ben ik erg trots op.’

Wist je datjes:

  • Het langste containerschip is 403 meter lang met ruimte voor 23.756 20ft containers. Stel dat je al die containers uit het schip haalt en ze achter elkaar zet. Dan kun je een muur maken van het centrum van Rotterdam tot …Brussel.
  • Koop je online schoenen dan komen deze meestal uit Azië. In de haven komt altijd eerst de container met de linkerschoenen aan en vervolgens de container met de rechterschoenen. Waarom? Om het stelen van hele containers tegen te gaan, want ja, wat moet je met een scheepslading linker- of rechterschoenen….