Rachid Benhammou, duizendpoot (redacteur, journalist, auteur, organisator en verbinder): ‘”Mensen” en “vrijheid” staan veelal centraal in dat wat ik doe.’

‘Als mensen aan mij vragen waar ik goed in ben, dan weet ik dat eigenlijk niet. Ik ben nergens echt heel goed in, ik ben vooral in veel dingen een klein beetje goed. Dat maakt mijn werk enorm leuk, maar het is ook mijn valkuil. Ik ben heel gedreven, maar vind het lastig om me op één ding te focussen. Ik wil overal bij zijn en vooral niets missen. Naarmate ik ouder word, lukt het me wel om mijn tijd wat beter managen, maar mijn dag heeft nog steeds te weinig uren. Ach, ik weet inmiddels ook… uiteindelijk komt alles altijd goed.’

Rachid is een echte duizendpoot, die in zijn leven al van alles deed en nog steeds doet. Zo werkte hij zeventien jaar lang als welzijnswerker binnen het jeugdwerk en zes jaar als theater- en muziekprogrammeur bij Theater Zuidplein. Daarna ging hij de journalistiek in, maar hield hij zich ook bezig met het organiseren van festivals en evenementen. Rachid: ‘Ik doe ik allerlei verschillende dingen, al staan “mensen” en “vrijheid” veelal centraal in dat wat ik doe.’

Theaterorganisatie WAT WE DOEN
Sinds september 2018 werkt Rachid gemiddeld twee dagen per week voor theaterorganisatie WAT WE DOEN, waar regisseur Floris van Delft aan het hoofd staat. ‘Ik ben redacteur, schrijf artikelen en blogs, maar ben ook verantwoordelijk voor onderzoek en ontwikkeling. Een droombaan, want hierin komt alles voor mij samen: theater, werken met mensen en schrijven. Bij “Wat we doen” maken we theaterprojecten over allerlei maatschappelijke issues waarbij we verder gaan dan alleen een voorstelling. We organiseren ook allerlei zaken daaromheen. We willen dingen bespreekbaar en “inleefbaar” maken of, zoals regisseur Floris dat omschrijft, we willen mensen “liefdevol laten struikelen”. We proberen mensen vanuit een ander perspectief naar dingen te laten kijken. Zo gaat onze jeugdvoorstelling “De Jokkebrokker” over fakenieuws en over liegen tegen kinderen. Na afloop van de voorstelling organiseerden we een Serious Comedy-bijeenkomst. We gingen met de ouders in gesprek over de vraag wat het effect is van liegen tegen kinderen. Twee pedagogen gaven een lezing over dit onderwerp en Howard Komproe sloot op humorvolle wijze af met zijn persoonlijke verhaal. Dat soort Serious-Comedy-bijeenkomsten waar we wetenschappers en comedians tegenover elkaar op het podium zetten, gaan we ook bij onze andere projecten organiseren, zoals bij de voorstelling JA met Nasrdin Dchar.

Sinds kort zijn we bezig met een theaterproject dat is gebaseerd op het boek “Hoe ik talent voor het leven kreeg” van Rodaan Al Galidi, een asielzoeker uit Irak. Hij schreef over zijn leven in een asielzoekerscentrum waar hij jarenlang niets anders deed dan wachten. In elke schouwburg in Nederland waar deze voorstelling gaat spelen, willen we de bezoekers echt meenemen in de belevingswereld van de schrijver. Bijvoorbeeld door hen bij binnenkomst in een vreemde taal toe te spreken of hen niet al te vriendelijk te woord te staan.

WAT WE DOEN:
- Meer over Serious Comedy >>
- Meer over JA >>
-

Open Rotterdam TV
Voor de lokale tv-zende Open Rotterdam TV doe ik redactiewerk. Onze nieuwe serie heet “Politiek op straat” en daarin behandelen we kleine, lokale, maar belangrijke politieke onderwerpen. Input daarvoor krijg ik onder meer uit de gemeenteraadsvergaderingen. Zo hoorde ik dat er een probleem op het Noordereiland speelt. Jongeren hangen daar rond en veroorzaken volgens de bewoners overlast. De muziek staat hard en ze laten afval achter. Via de wijkraad probeer ik dan in gesprek te komen met de bewoners. In reactie daarop laten we bijvoorbeeld een raadslid aan het woord.

Bekijk het nieuwsitem >>

Journalistiek
Als freelance journalist schrijf ik verhalen, essays, columns en artikelen voor verschillende magazines en websites, zoals Elsevier, Joop.nl en de Havenloods waar ik trouwens ooit mijn journalistieke carrière begon. In de Havenloods schrijf ik vooral over dingen die op Rotterdam Zuid gebeuren. Er was altijd weinig aandacht voor Zuid, maar dat verandert in een rap tempo. Zo ging een van mijn laatste columns over de enorme migratie van Amsterdammers en “Noorderlingen” (Rotterdammers van “boven” de Maas) naar Zuid. Dat komt vooral omdat op Zuid de woningen nu nog betaalbaar zijn.

Column in de Havenloods >>

Auteur
Als co-auteur van het boek “Nieuwe Vrijdenkers” word ik regelmatig gevraagd een lezing of een presentatie te geven of een debat te leiden. Ik schreef dit boek samen met Boris van der Ham, voorzitter van Humanistisch Verbond. We interviewden twaalf mensen die islamitisch zijn opgevoed en besloten afscheid te nemen van de religie van hun ouders. Zij vertellen hoe dat proces is verlopen en hoe  hun omgeving daarop reageerde. Ik was zelf heel benieuwd wat religie of het afstand doen van een religie met mensen doet. Zelf ben ik ook islamitisch opgevoed, maar voor mij was het vrij snel duidelijk dat menselijke waarden belangrijker zijn dan de vraag of ik wel of niet in een god geloof. Daar weet ik ook het antwoord niet op. Ik kan niet bewijzen dat er een god bestaat, maar ik kan ook niet bewijzen dat het niet zo is. Daarom noem ik mezelf humanist.

Festivals
En ja, “last but not least” ben ik via mijn organisatiebureau Ext-Ra betrokken bij het organiseren van evenementen en festivals. Ooit begon ik met het muziekfestival Jazz op Zuid en sinds een aantal jaar organiseer ik in verschillende steden het Berber Nieuwsjaarsfestival. Via evenementenorganisatie JMR ben ik betrokken bij een aantal grote Rotterdamse festivals zoals De Nacht van de Kaap, het Bevrijdingsfestival en het World Port Busker festival waar straatmuzikanten de stad Rotterdam overnemen. Ik probeer vooral om mensen, organisaties en talenten aan elkaar te verbinden. Ik houd er niet van als mensen denken dat ze alles zelf kunnen, je hebt elkaar nu eenmaal nodig.

Ketels aan de Kade
Dat is nog niet alles. Samen met Sjoerd van Regt organiseer ik in Delfshaven ons eigen tweedaagse festival “Ketels aan de Kade”, het enige historische foodfestival in Rotterdam. De eerste editie trok 5.000 bezoekers, in 2018 bij de 5e editie waren er 15.000 bezoekers. Voor het festival toveren we het Piet Heynsplein om tot de binnenplaats van een kasteel. Er is een markt met streek- en stadsproducten, er zijn varkens aan het spit, verklede acteurs in historische kledij en troubadours. Het festival staat in het teken van het Rotterdamse eetverleden. De voedselhistorie speelde namelijk een belangrijke rol bij het succes van onze stad en daar staan we eigenlijk nooit zo bij stil. Wij willen laten zien wat uierboord is, waar jenever vandaan komt en wat de zalm- en haringindustrie voor de stad betekende. Vertier, vermaak en een stukje educatie dus.

Ketels aan de Kade

Open Rotterdam

Ketels aan de Kade

Dus ja, onder welk beroep moet je mij plaatsen….ik denk dat de term ‘duizendpoot’ wel op zijn plaats is...