Annette Koevermans, HRM-adviseur:
‘Het gaat altijd om de communicatie’

‘Gemotiveerde mensen maken het verschil. Als ze in de juiste flow zitten, het naar hun zin hebben, ontspannen en veilig hun werk kunnen doen en betrokken en gedreven zijn, dan zijn ze de ambassadeurs van hun bedrijf. En daar heeft de werkgever baat bij, daarvan ben ik overtuigd.'

Annette helpt MKB ondernemers om de communicatie en de relatie met hun medewerkers te verbeter, zodat zij zich bezig kunnen houden met waar zij goed in zijn: ondernemen.

Als je dit beroep goed wilt uitoefenen, moet je geïnteresseerd zijn in mensen. In deze tijd gaan veranderingen snel en niet iedereen kan daar mee omgaan. Als het dan niet meer werkt, of mensen vinden het werk niet meer leuk, dan moet je afscheid van elkaar nemen. Dat houdt een organisatie ook gezond. Het gebeurt mij regelmatig dat als ik een directeur of een ondernemer vraag naar de missie en visie van zijn organisatie, hij die zo kan vertellen, maar zijn personeel kan dat niet. 

Maar hoe kun je dan van de mensen verwachten dat ze allemaal dezelfde kant opgaan? Ze zijn allemaal met de beste intentie aan de gang, maar als de directeur niet zegt welke richting ze moeten volgen en wat hij van zijn mensen verwacht, dan gaat het mis.

Iedereen moet weten wat de missie en visie van de organisatie is. Het is dan ook mijn rol om die missie, visie en strategie naar de mensen uit te dragen.’

Waar houdt een HRM-adviseur zich mee bezig?
‘Niet alleen met ontslagprocedures gelukkig. Ik ben ook betrokken bij het werven en selecteren van nieuwe medewerkers. Ik zorg ervoor dat het arbeidscontract in orde is, houd functionerings- en beoordelings-gesprekken, begeleid zieke werknemers bij re-integratietrajecten. Daarnaast ben ik mediator en bemiddel ik bij conflicten tussen een werkgever en een werknemer.Veel ondernemers hebben niets met “gedoe” rondom het personeel. Mensen zijn het kapitaal van de onderneming, maar werkgevers zien dat niet altijd zo. Dan kunnen er conflicten ontstaan die voorkomen kunnen worden als mensen tijdig met elkaar in gesprek gaan. Communicatie dus. Ik zat eens met een personeelslid aan tafel die al een aantal jaar bij een organisatie in dienst was. De laatste keer dat hij een gesprek met de directeur voerde, was tijdens zijn sollicitatiegesprek. Dan denk ik: “bizar!”.

Belangrijk is dat mensen in een organisatie bewegen, dan kan de organisatie zich ontwikkelen. Ook daar speelt een HRM-adviseur een rol bij. Ik kan mensen coachen, met hen praten en hen begeleiden bij het nemen van de juiste stappen om samen met hun bedrijf verder te kunnen. Zij bewegen, de organisatie beweegt en daar wordt iedereen beter van.

Recent heb ik de coachopleiding afgerond. Ik merkte dat de traditionele aanpak op personeelsgebied niet meer werkte en wilde daar op inspelen. Er verandert zoveel in de maatschappij. Soms gaan de ontwikkelingen in een organisatie heel snel. Maar niet iedereen kan even snel schakelen met als gevolg dat sommige mensen buiten de boot vallen. Ze snappen het wel, maar kunnen het niet. Dan is coaching heel waardevol. 

Ik ga met de mensen in gesprek en houd hen een spiegel voor. Na afloop van zo’n coachsessie word ik vaak bedankt. Dat vind ik het mooiste van het vak. Er samen met de werknemer voor zorgen dat hij of zij weer verder kan. En dat is ook in het voordeel van de werkgever. Het is belangrijk om mensen die veel vakkennis hebben “aan boord” te houden. Kennis is nog steeds veel waard.’

Welke opleidingen heb je gevolgd?
‘Na de HAVO volgde ik de MEAO-secretaresseopleiding. Ik vond een baan als secretaresse en ben, omdat ik dichter bij de directie wilde werken, de opleiding management en organisatie gaan doen. Toen ik die had afgerond, kon ik lid worden van het Management Team en kreeg ik de portefeuille Personeelszaken. Die richting beviel mij zo goed, dat ik in de avonduren in een versneld traject een opleiding personeelszaken ben gestart. Daarna volgde ik een opleiding tot Mediator en recent rondde ik dus de opleiding erkend Coach af. Ik denk erover om de opleiding tot loopbaancoach te gaan volgen. Ik vind dat je nooit uitgeleerd bent.’

Heb je altijd een beeld gehad van wat je wilde worden?
‘Mijn moeder was apothekersassistente en zij vond dat medisch secretaresse wel iets voor mij was. Dus dat ben ik in eerste instantie gaan doen. Op een gegeven moment kreeg ik tijdens de opleiding een koptelefoon op en stond ik direct in verbinding met de operatiekamer. Daar werden op dat moment de ingewanden op de buik gelegd. Mijn opdracht was om van die operatie een verslag te schrijven… Ik ben acuut overgestapt naar de opleiding directiesecretaresse en vanaf daar in het personeelswerk “gerold”. Nooit gedacht dat ik mijn draai in personeelszaken zou vinden. Het kan soms raar lopen...’