Chris Ezerman, kleermaker:
'De juiste kleding doet iets voor iemand'

Op de begane grond van het atelierscollectief De Fabriek is de werkruimte van kleermaker Chris Ezerman gevestigd. Zijn werkruimte is gevuld met kleurige stoffen en materialen, naaimachines en professionele strijkapparatuur. Aan een kledingrek hangt een aantal van zijn creaties en net buiten de deur staat een aantal paspoppen die in zijn creaties zijn gekleed.

Chris: ‘Het is erg leuk en inspirerend om op een plek als De Fabriek te werken waar allemaal creatievelingen bezig zijn.’

Waarvoor gebruik je deze werkruimte?
‘Hier maak ik kleding en ontvang ik mijn klanten. Voordat ik aan een kledingstuk begin, overleg ik met de klant wat de wensen zijn. Daarbij kijk ik naar lichaamsvorm, kleur en postuur. Voor mij staat altijd de vraag “Hoe kan ik het nog mooier maken?” centraal.  Bij het ontwerpen en het maken van kleding leg ik dus altijd de nadruk op iemands goede punten.’

Sinds wanneer oefen je dit beroep uit?
‘Eigenlijk begon ik al op mijn 8e jaar, toen was ik via een lerares op de lagere school al met naald en draad in de weer….Oorspronkelijk kom ik uit de Achterhoek. In Enschede volgde ik een aantal textielopleidingen. Na wat omzwervingen kwam ik aan de snijtafel van een uniformenfabrikant terecht en daar leerde ik het vak, zoals het omzetten van patronen naar maat en het opnemen van de juiste maten. Via mijn partner kwam ik in Rotterdam terecht. Daar werkte ik voor verschillende werkgevers in de damesconfectie. Toch had ik de ambitie om voor mezelf te beginnen en die stap heb ik uiteindelijk gezet. Eerst parttime, naast mijn baan in de confectie, en sinds een jaar of zeven fulltime.

In het verleden werkte ik regelmatig voor couturier Frans Hoogendoorn, dat is nu nog sporadisch. Nu werk ik voor mijn eigen klanten, interessante projecten of voor het theater. Daarnaast doceer ik mijn vak in Amsterdam op de Meesteropleiding Coupeur en ben ik van plan om in Rotterdam masterclasses te gaan organiseren.’

Voor wie maak je kleding?
‘Zowel kleren voor mannen als voor vrouwen. Voor mannen maak ik mooie jasjes op maat, sommigen willen iets bijzonders in plaats van het zakelijke blauw dat veel wordt gebruikt. Dan speel ik wel graag met details en geef ik een jasje van een mooie geruite stof bijvoorbeeld een binnenzak van een gebloemde stof. Anderzijds ben ik ook ergonomisch bezig; een klant in een rolstoel, waarvoor vormgeving en praktische toepassingen worden gecombineerd.

Sommige klanten hebben een duidelijk beeld van wat ze willen en zoeken daarbij een stof uit. Maar er zijn ook klanten die daar nog geen idee van hebben. Dan werken we samen vanaf nul naar iets toe. Als het ontwerp klaar is, maak ik eerst een proefmodel in ongebleekt katoen, zodat we de pasvorm en de vorm van het kledingstuk kunnen bepalen. Daarna ga ik pas met de echte stof aan de slag. Het groeiproces is juist dan erg boeiend, de verfijning om het goed aan te passen en kloppend te krijgen.’

Wat is kenmerkend voor jouw kleding?
‘Vooral het spel met dessin of kleur, al is het wel belangrijk dat je goed kijken wat zo’n dessin met iemand doet. Het moet wel passen bij de persoon waarvoor ik het kledingstuk maak. Ik ben absoluut van veel kleur, goede details, mooie materialen en weefsels en natuurlijk gebruik ik alleen stoffen van hoge kwaliteit. Dat iemand beter zichtbaar wordt, maar wel senang blijft.’

Wat vind je zelf het leukste aan dit beroep?
‘Vooral het persoonlijke element. Dat ik samen met een klant kijk welke kant het qua kleding moet opgaan en om dat dan vervolgens te realiseren. Ik word heel blij als een klant, gekleed in een van mijn kledingstukken, in de spiegel kijkt en denkt: “Jee, dat ik er nog mooier uit kan zien!”. Dat ik mensen zelfvertrouwen kan geven, vind ik een heel belangrijk aspect van mijn werk. Ik wil ervoor zorgen dat klanten met een stralende blik hier de deur uit gaan. De juiste kleding doet iets voor iemand. Op die manier maak ik mensen gelukkig voor de spiegel.

Natuurlijk kom ik wel eens in een ingewikkelde proces terecht. Er zijn vrouwen die hier komen met een afbeelding van een jurk dat op de foto gedragen wordt door een jonge dame met maatje 38, 1.80 lang, strak gezicht en helemaal gestileerd. En in veel gevallen ook nog gefotoshopt. Dan is het mijn taak om dat beeld terug te brengen naar de realiteit. Het is de kunst dat zo te doen, dat er een jurkje uit komt dat wel bij die klant past en dat ze daar ook nog eens heel blij van wordt. En ja, sommige vrouwen zijn wat zelfbewuster in hun uiterlijk dan mannen, die zijn over het algemeen realistischer. De confectie-industrie is daar wat mij betreft ook debet aan. Die zetten een ‘skinny’ broek in de markt vanaf maat 36 tot en met maat 44 en dus loopt iedereen er mee.  Terwijl ik wel eens denk: Wie heeft jou dat in hemelsnaam verkocht? Ik mag een aantal zakenvrouwen tot mijn clientèle rekenen. Zeker zakelijke kleding moet de aandacht naar boven trekken, naar het  gezicht. Het gaat immers om communicatie. Dan is het geen goed idee om een te strakke broek of een te krap jasje te dragen. Dat leidt alleen maar af.’

Hoe kom je aan je klanten?
‘De meeste klanten komen via-via bij mij. Daarnaast ben ik actief op Facebook en op mijn website.’

Heb je veel materiaal op voorraad?
‘De kledingstukken die hier hangen, zijn voorbeelden. Ik moet eigenlijk nieuwe stukken maken, maar ik kom momenteel om in het werk, dus heb ik weinig tijd voor mijn vrije werk. Dat ga ik de komende tijd anders plannen.

Ook heb ik aardig wat stoffen op voorraad. Soms koop ik een stof omdat ik dan een bepaald idee heb van wat ik er mee wil doen. Of ik zie meteen dat een stof heel geschikt is voor een van mijn klanten. Daarnaast gebruik ik de stoffen om samen met klanten te kijken naar kleuren, materiaal en de grootte van prints. Mijn materiaal haal ik overal en nergens vandaan. Soms ga ik op pad en loop ik tegen dingen aan, bijvoorbeeld op de markt. Als ik op de markt loop, zie ik in een oogopslag welke print wel en welke print niet geschikt is, maar vaak valt de kwaliteit tegen. Het blijft dus goed zoeken. Daarnaast koop ik zeer regelmatig  bij stoffenwinkel Schröder in Rotterdam en laat ik op basis van kleurenstalen regelmatig stoffen uit Engeland, Duitsland, Frankrijk en Italië overkomen. Wol, katoen, zijde; dat zijn toch de mooiste en comfortabelste materialen.’

Hoe belangrijk is de juiste kleur van een kledingstuk?
‘Ontzettend belangrijk! De juiste kleur kan iemand een enorme “lift” geven. Jaren geleden volgde ik een training op het gebied van kleurenadvies; een erg handig instrument in mijn werk. Daarnaast werk ik regelmatig samen met Marieke Blok. Zij is echt een hele goede kleurenanalist en imagoprofessional.  Als klanten een gedegen advies kunnen gebruiken, stuur ik hen naar haar door.

Ik ben trouwens ontzettend blij dat er weer meer kleur in de mode komt. Het was een lange tijd vooral veel zwart en beige, in het kader van een goede zichtbaarheid niet voor iedereen de meest flatterende kleuren. Een van de redenen dat mensen bij mij terecht komen, is omdat de winkels vol hangen met zwarte kleding, terwijl ze liever iets moois met kleur willen.’

Wat zou je nog willen bereiken?
‘Ik droom ervan om een show in Rotterdam neer te zetten….’