Luchtvaartondernemer Vincent Wigmans:
‘Ik kon eerder vliegen dan autorijden!’

Luchtvaartondernemer Vincent Wigmans richtte in 2009 samen met zijn compagnon Stefaan Ghijs het bedrijf Fly Aeolus op. ‘Vergelijk ons maar met een taxidienst, maar dan door de lucht,’ aldus Vincent. De luchtvaart zat al op jongen leeftijd bij hem in het bloed. ‘Op mijn 14e begon ik met zweefvliegen en op mijn 16e behaalde ik mijn zweefvliegbrevet. Daarna ging ik meteen door voor mijn motorvliegbrevet. Dat behaalde ik op mijn 17e. Ik kon dus eerder vliegen dan autorijden!’

Vincent werkte hiervoor bij een luchtvaartbedrijf dat privéjets voor de “rich and famous” in onderhoud had. Rond 2006 gingen Stefaan en hij nadenken over het starten van een eigen luchtvaartbedrijf. Ze schreven een businessplan en in 2009 kwam hun bedrijf letterlijk en figuurlijk van de grond.

Tijd besparen
‘Ons idee was om tijdsbesparing voor zakenmensen te realiseren. Wil je normaal gesproken binnen Europa naar een andere bestemming vliegen, dan ben je daarvoor afhankelijk van de grotere luchthavens, zoals Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven. Van daaruit heb je de keuze uit ongeveer 40 bestemmingen waar je naar toe kunt vliegen. Maar om vanaf je huisadres naar Schiphol te reizen, ben je al gauw één à twee uur aan tijd kwijt. Vervolgens moet je nog twee uur op de luchthaven wachten, naar je bestemming vliegen en vanaf daar met een auto verder reizen. Op de vluchttijd na, zitten daar dus best veel verloren en kostbare uren in. En dan heb ik het nog niet eens over de stress en de ergernis als er bijvoorbeeld sprake is van vertraging.

1600 luchthavens
Voor dat probleem zochten wij een oplossing. Bij Fly Aeolus vliegen wij met eenmotorige privévliegtuigen van het type Cirrus SR22. Met dit type vliegtuig kunnen onze piloten op 1.600 verschillende luchthavens in Europa landen. Wij halen onze passagier op bij de luchthaven die het dichtst bij zijn huis of bedrijf ligt en vliegen vervolgens naar een luchthaven die zo dicht mogelijk bij de eindbestemming ligt. Ervaring leert dat de reistijd vanaf die luchthaven naar de eindbestemming niet veel meer dan 20 minuten rijden is. Alles bij elkaar wordt de reistijd daarmee zo’n 50% korter. En tijd is nu eenmaal geld. Dat geldt zeker voor CEO’s van grote bedrijven. Vermenigvuldig de verloren tijd met hun uurloon, dan is de calculatie snel gemaakt.

Doelgroep
Onze belangrijkste doelgroep is dus de zakenman, al worden we ook wel ingehuurd om in het weekend naar een buitenverblijf te vliegen. En we zien ook een toename van passagiers uit de entertainmentindustrie, denk bijvoorbeeld aan dj’s.

Flexibel
Onze vliegtuigen zijn functioneel en comfortabel. Naast de piloot kunnen we drie passagiers vervoeren. Kijk, wij serveren geen kaviaar en champagne aan boord, dat is ook niet de insteek. De bedoeling is om onze passagiers veilig en snel en voor een betaalbare prijs van A naar B te vervoeren. En natuurlijk is flexibiliteit heel belangrijk bij ons. Loopt een vergadering uit of wil een passagier eerst nog dineren, dan passen wij ons daarop aan. Zolang we het maar op tijd weten, want we moeten wel ons vliegplan richting de luchtverkeersleiding tijdig aanpassen.

Piloten
Per vliegtuig hebben we drie freelance piloten beschikbaar. Inmiddels hebben we al een pool van 35 piloten. Al deze piloten beschikken over een commercieel vliegbrevet en behoorlijk wat ervaring. Uiteraard volgen onze piloten regelmatig trainingen en worden ze gekeurd en getest.

Groei
Concurrenten hebben we nauwelijks, hooguit wat bedrijven die met maar een paar vliegtuigen luchtvervoer aanbieden. Wij hebben inmiddels 12 vliegtuigen, maar binnen 5 tot 7 jaar hopen we te groeien naar minimaal 25 vliegtuigen. Omdat we kiezen voor één type vliegtuig, kunnen we vrij eenvoudig opschalen, zijn onze piloten onderling uitwisselbaar en worden de landingskosten berekend voor 1 type vliegtuig. Dat maakt het overzichtelijk. Ook streven we ernaar om in alle landen waar we een vliegtuig hebben staan, ook een kantoor te openen. Het lokale karakter is toch vaak belangrijk.

Voorbeeld
Ik hoop dat ik met mijn verhaal kan laten zien dat er nog innovatieve concepten mogelijk zijn in de luchtvaart. Tevens wil ik de toekomstige piloten meegeven dat je ook zonder dure pilotenopleiding werk in de luchtvaart kunt vinden.'

Meer informatie is te vinden op:
- www.flyaeolus.com
- www.luchttaxi.com