Patrick Hut, maritiem ondernemer:
'Ik wil de wereld beter achterlaten'

‘Noem mij maar maritieme duizendpoot, of maritiem manusje-van-alles.’ Het werd maritiem ondernemer. Want dat is toch de beste benaming voor datgene waar Patrick Hut dagelijks mee bezig is.

Over duurzaamheid
Patrick is ‘Beste Binnenvaartondernemer 2016’. En dat word je niet zomaar. Het betekent dat hij in de binnenvaart voorop loopt. ‘Duurzaamheid staat in ons handelen centraal. Ons schip de Borelli moet over een tijdje volledig uitstootvrij zijn. Dat gaat in stapjes. Wij maakten al een grote slag door bijvoorbeeld overal op het schip LED-verlichting aan te brengen en bewegingssensoren in de machinekamer te plaatsen. Dat scheelt enorm in het energieverbruik. Op dit moment testen wij vier soorten zonnepanelen op het dak van de stuurhut. Dat doen we in overleg met kennisinstellingen. We kiezen de beste en gaan daarmee het hele schip overdekken. Als dat is gerealiseerd, dan kan de Borelli op een dag met een normale lichtintensiteit autonoom varen. Dat zou ik fantastisch vinden.’

Over The Blue World
Het bedrijf van Patrick heet The Blue World. Waarom die naam? Patrick: ‘De blauwe wereld is een knipoog naar waar ik samen met mijn vrouw mijn mooiste reizen maakte: de Galapagos eilanden. Het is een prachtige omgeving waar de natuur “de baas” is. Het is daar echt een blue world. Voor ons is het vanzelfsprekend dat als we het over de blauwe wereld hebben, we over water spreken. Vandaar die link. Het past perfect bij wat wij doen: schepen ontwikkelen en in volledig eigendom bouwen. En dat zo duurzaam mogelijk.’

Over zijn duurzame ambities
‘Tijdens onze reizen viel mij op dat je zowel op het platteland als in de grote steden en zeker in de Aziatische landen, overal grote hoeveelheden vuil en viezigheid ziet. Daar zijn mijn duurzame ambities geboren. De wereld is te mooi om te vernietigen, we moeten er zuinig op zijn en dat kan door zelf de eerste stap te zetten. Ik loop in mijn woonplaats Zaltbommel vaak langs het strand met mijn kinderen en zie daar soms zoveel rommel liggen… Wij zijn heel consequent: scheiden aan boord ons afval en brengen het naar de plekken waar dat hoort.’

Over elektrisch rijden
‘Wij rijden met elektrische auto’s, en ik rijd in het lelijkste model dat ik kon vinden. Ik wil daar echt een statement mee maken. Met deze auto kan ik ongeveer 130 kilometer rijden. En daar hou ik met het plannen van mijn afspraken rekening mee. Moet ik een grote afstand afleggen, dan drink ik ergens langs de weg een kopje koffie en in de tussentijd laad ik de auto op. Heb ik meerdere afspraken op een dag, dan zorg ik dat ik tussentijds de auto kan opladen. Het is een mindset en het werkt prima.

Ons personeel rijdt ook elektrisch. Het gaat bij ons zover dat wanneer zij benzine tanken, ze dit niet vergoed krijgen. Kwestie van plannen, zeg ik dan altijd.’

Over duurzaamheid en de economie
‘De komende jaren gaat er veel veranderen. Door het winkelen via internet maakt het in feite niet meer uit waar een product vandaan komt. Mensen googlen thuis met de iPad of laptop op schoot en kiezen de aanbieder die het product het goedkoopst aanbiedt, al zit er maar een paar dubbeltjes verschil in. Ze vergeten dan wel dat een iPad of laptop regelmatig moet worden opgeladen en dat dat dan ook weer elektriciteit kost… Zouden ze die paar dubbeltjes meer betaald hebben, dan kunnen wij de vieze brandstof waar de zeeboten op varen, besparen. Dat scheelt ook weer uitstoot van roetpluimen wat vervolgens neerdaalt op de Noordpool en de ijskappen verwarmt.

Ik kan iedereen de film ‘Sea Blind’ aanraden. Een echte eye opener. 
Ik vind het ook belangrijk dat schepen aan het eind van hun levensduur zodanig worden behandeld, dat het materiaal op hoogwaardige wijze kan worden hergebruikt, de circulaire economie. Dit hergebruik levert dan weer een besparing op bij het volgende nieuwe schip dat wordt gebouwd. Zo onttrekken we minder grondstoffen aan de aarde.’

Over de plastic soep
‘De plastic soep is ook een groot probleem. In de Chinese zee liggen eilanden van plastic, daar heb ik op gelopen. Het is onvoorstelbaar. Dat moet veranderen. Wij gaan samen met gespecialiseerde instellingen onderzoeken hoe wij uit plastic scheepsbrandstof kunnen maken. Niet stil zitten, maar iets aan het probleem doen, alle stapjes helpen, hoe klein ook.’

Over zijn bevlogenheid
‘Mijn doel is een bijdrage leveren aan een duurzame wereld. Daar worden we met elkaar gelukkiger van. Ik zou het allerliefst mijn kinderen in een schone wereld achterlaten. Ik weet dat dat niet zo zal zijn, maar mijn kinderen zullen kunnen zeggen: “Mijn papa heeft er alles aan gedaan”.’

'De wereld is te mooi om te vernietigen,
we moeten er zuinig op zijn en dat kan door zelf de eerste stap te zetten'