Rino de Boer, marketeer:
'Ik word heel blij als ik kan laten zien dat een strategie werkt'

Rino de Boer (rechts) en Joey Bettenbroek van Onroad Agency helpen bedrijven met hun online marketing en maken daarvoor video's en websites. Ze richten zich daarbij op het echt creëren van online resultaten. Rino is van hen beiden de marketeer en Joey de videomaker.

Rino, waarom ben je dit werk gaan doen?
‘Ik had vroeger al een passie voor het maken van video’s. Ik had een eigen YouTube-kanaal waar ik zelfgemaakte video’s plaatste over design, maar ook over allerlei creatieve bewerkingsprogramma’s zoals Photoshop. Op dat kanaal had ik uiteindelijk meer dan 30.000 volgers en zo’n 200.000 views per maand. Via YouTube leerde ik Joey kennen, die ook een eigen kanaal had. Joey sloot zich aan bij mijn YouTube-kanaal. Door mijn YouTube-kanaal trokken we veel online influencers en bedrijven aan, die ons wilde inhuren. Daaruit volgde, samen met een zakenpartner, mijn eerste bedrijf waarbij ik veel design opdrachten deed voor bekende influencers. Mijn zakenpartner en ik besloten om zelfstandig verder te gaan, omdat ik mij meer op marketing in plaats van op design wilde gaan richten. Dat bedrijf is dus Onroad Agency en Joey is daarin met mij mee gegaan.

We werken natuurlijk voor bedrijven, maar zijn daarnaast ook voor onszelf bezig met het doel onszelf steeds verder te ontwikkelen. De kennis die we daarmee opdoen, zetten we vervolgens weer in bij de bedrijven waarvoor we werken.’

Wat doe jij als marketeer?
‘Ik weet hoe je internet kunt gebruiken om je klantenbestand uit te breiden. Ik kan ervoor zorgen dat een bedrijf online resultaten boekt. Bedrijven geven vaak veel geld uit aan het laten maken van een video of een website waarmee na de oplevering ervan vervolgens niets meer gebeurt. Of bedrijven maken een Instagram-account aan, plaatsen af en toe een foto, constateren dat ze na twee maanden nauwelijks likes krijgen en stoppen er vervolgens mee. Maar ieder bedrijf dat online gaat, heeft daarvoor een goede marketingstrategie nodig. En daarbij kan ik ondersteunen. Niet alleen met het daadwerkelijk ontwikkelen van de tools, zoals het ontwerpen en bouwen van een website, maar ook met het hele traject daar omheen. Want wat doe je als bedrijf vervolgens met die website of film? Hoe bouw je organisch verkeer op via Google en social media? Welke advertenties zet je in en wat is daarvoor het budget? En hoe maak je gebruik van e-mailmarketing? Om maar wat elementen te noemen.’

Welke opleiding heb je gevolgd?
‘Na de middelbare school ging ik naar de Hogeschool Rotterdam waar ik de opleiding Communicatie & Multimedia Design volgde. In deze opleiding ligt de focus iets meer op het concept van communicatie dan op de uitwerking.’

Wat vind jij belangrijk in je werk?
‘Ik wil mezelf continu blijven ontwikkelen. Ik begin de dag altijd met iets te lezen of naar iets te kijken waar ik van kan leren. Zo zorg ik ervoor dat mijn mindset goed is. Ik weet dat ik ook niet alle antwoorden heb. Dat heb ik door schade en schande moeten leren. En dus doe ik er alles aan om elke dag een beetje slimmer te worden.’

Wat vind je het leukste aan je werk?
‘“Concepting” vind ik echt superleuk. Ik word er heel blij van om een strategie voor een bedrijf te bedenken, uit te voeren en dan vervolgens te kunnen laten zien dat het werkt. Dat bedrijven zien dat hetgeen ik bedacht heb, ook concreet resultaten geeft. Daar haal ik mijn voldoening uit.’

Wat zou je mensen adviseren die dit werk willen gaan doen?
‘Een opleiding volgen is altijd goed. Zeker als je nog niet precies weet wat je wilt en je jezelf nog moet ontwikkelen. Maar ik ken jongens van 16 jaar die zelf al dingen hebben opgezet en aan klanten verkopen. De online mogelijkheden zijn tegenwoordig eindeloos, zeker als je bereid bent om daar tijd en energie in te steken. Mijn advies is: Ontwikkel jezelf, ook buiten de projecten van school. Ga nooit bij een bedrijf solliciteren met een portfolio dat alleen maar uit schoolopdrachten bestaat. Dat is gewoon niet cool. Zet in plaats daarvan zelf een project op, want daar leer je van. Besteed tijd aan je persoonlijke ontwikkeling. Weet dat je weinig weet en weet dat dat ook wijsheid is….’.

Wat is jouw grootste valkuil?
‘Mijn perfectionisme. Ik wil geen dingen fout doen en daardoor doe ik soms te moeilijk.’

Hoe zie jij de toekomst?
‘Ik probeer echt in het nu te leven, ik heb geen plan voor over vijf jaar. Ik houd van het avontuur en van de verrassing die dat met zich mee brengt. Ik weet dat als ik elke dag mijn best doe, ik ook elke dag vooruit ga. Dat is mijn doel. We gaan graag de uitdaging aan om bedrijven te helpen die niet precies weten hoe ze hun online marketingstrategie moeten aanpakken. Natuurlijk kunnen wij een website ontwerpen, bouwen en online zetten. Maar het gaat vooral om die volgende stap die voor online resultaten zorgt. Daarnaast wil ik vast blijven houden aan mijn creatieve vrijheid en mijn eigen dingen blijven doen.

Dus, heb jij of heeft je bedrijf ook een website of een video laten maken waar verder niets mee gebeurt? Neem dan contact op. Ik zorg ervoor dat die investering daadwerkelijk geld gaat opleveren.'