Fer Versteeg, Projectleider Asfalt en Markering gemeente Rotterdam:
‘Wij zijn de ogen en oren van het asfalt’'

Onze afdeling is verantwoordelijk voor het onderhoud van het asfalt en de markeringen (de lijnen op de weg) in heel Rotterdam. Ik werk al sinds 1974 bij de gemeente en echt, de jaren zijn voorbij gevlogen. In 1979 kwam ik bij het asfalt. De eerste twintig jaar asfalteerde ik zelf. Ik doorliep alle functies, van asfaltmedewerker tot nu projectleider,’ aldus Fer Versteeg.

Uniek
‘Onze gemeente heeft een eigen asfaltploeg en dat is best wel uniek. Wij zijn dagelijks met een man of acht in de stad bezig om de stad bereikbaar en veilig te houden. Is het asfalt ergens beschadigd dan repareren wij dat. Wij hebben hier materiaal liggen voor noodreparaties. De jongens van de asfaltploeg hebben allemaal een iPad, waarop de apps: Snel Herstel en Herstel staan. Snel Herstel moet binnen 24 uur worden uitgevoerd. Maar ook als bedrijven zoals het energie- en het waterbedrijf leidingen moeten repareren of vervangen en ze breken de straat of weg open, dan herstellen wij dat. Hebben wij het heel druk of zijn de projecten omvangrijk, dan besteden wij de werkzaamheden uit aan een externe partij. Per jaar doen wij wel zo’n 350 à 400 projecten, in grootte van miljoenen euro’s, tot kleinere projecten van ongeveer 500 euro.’

Ogen en oren
‘Wij zijn de ogen en de oren van het asfalt en markeringen. Alle markeringen die in Rotterdam zijn aangebracht staan in een computersysteem. Zo weten wij precies waar onderhoud moet plaatsvinden of waar noodreparaties zijn geweest. Dat onderhoud doen we niet zelf omdat we daar geen eigen mensen voor hebben, daar schakelen we externe partijen voor in. Bij echt gevaarlijke situaties, zetten we wel meteen een noodstreep.’ 

Planningen
‘Wij plannen alle werkzaamheden zelf. Elke twee weken overleggen wij met de externe partijen waarmee wij prijsafspraken hebben. Wij maken planningen en praten grote projecten met hen door. Ook betrekken wij de aannemers daarbij, zij moeten het project immers uitvoeren. Staat er een asfalterings- of groot markeringsproject op stapel, dan moet er veel gebeuren: nacht-, tijdelijke en verkeersvergunningen aanvragen, bouwdepots aanvragen, communicatie richting de burgers regelen, zorgen dat de partijen die de werkzaamheden uitvoeren ingepland worden, omleidingen regelen, noem maar op. Het is namelijk belangrijk dat het werk zo snel mogelijk wordt uitgevoerd en dat er zo min mogelijk overlast voor de burgers ontstaat.'  

Marathon van Rotterdam
‘Je staat er wellicht niet bij stil, maar wij zorgen er bijvoorbeeld ook voor dat ieder jaar het parcours voor de Marathon van Rotterdam er weer piekfijn bij ligt. Al vanaf de eerste editie op 23 mei 1981 ben ik bij de organisatie van dit loopspektakel betrokken. We egaliseren de straten zodat de lopers niet vervelend kunnen vallen en zich daardoor blesseren. Start, keerpunt en finish zijn duidelijk aangegeven en dat geldt ook voor de belangrijke kilometerpunten. We doen dat allemaal aan de hand van een strak draaiboek.’

Feest om te doen
‘Die marathon is ieder jaar een feest om te doen. Staat er op het parcours van de marathon een reparatie gepland, dan zorgen wij ervoor dat die ruimschoots voor de dag van de marathon wordt uitgevoerd. Zo is het hele parcours “glad”.

Drie weken voor de marathon stuur ik mijn collega’s een mailtje met de vraag ervoor te zorgen dat het parcours schoon en opgeruimd is. Twee weken voor de marathon beginnen we met de opbouw van het parcours: borden plaatsen, belijning aanbrengen. Op de dag van de marathon zijn wij al om zes uur in de ochtend op het parcours om te controleren of er niets kapot is en ruimen we de rommel op. We kijken ook of er geen opruiende of negatieve leuzen op de weg zijn gekalkt. Als dat zo is, halen we die weg. De leuke leuzen laten we natuurlijk staan. Na afloop van dit fantastische evenement breken wij het parcours weer af. Twee weken later is alles verwijderd en zie je niet dat zich tienduizenden mensen op en rond het parcours hebben begeven.’

Evenementen
‘Het leukste aan mijn werk vind ik toch de evenementen zoals de Wereldhavendagen, het zomercarnaval, het festival Like2Swim, de wielerronde op Katendrecht en het vuurwerkfestijn op oudejaarsavond. In 2010 was de start van de Tour de France in Rotterdam. Met alle voorbereidingen waren we ruim een jaar bezig. De organisatie van de Tour leverde een enorm pakket van eisen waar de stad aan moest voldoen. Een jaar lang zat ik iedere week op het stadhuis voor overleg. Gelukkig ging alles goed en konden we met elkaar Rotterdam positief op de kaart zetten. Het was veel werk en kostte veel vrije tijd, maar dat vond ik geen enkel probleem.’

Schuttersveld
Een van de mooiste projecten die ik heb begeleid, is het sportterrein op het Schuttersveld in Rotterdam. Een atletiekbaan, een Krajicek playground en een plek met fitnesstoestellen. Dat is zo mooi geworden. Het is nu echt een ontmoetingsplek voor de buurt en je komt er allerlei culturen en generaties tegen.

De praktijk
Ik kom uit een gezin van zeven kinderen. We hadden thuis een doel: geld verdienen! Ik reed op mijn 15e met mijn brommer naar de gemeente Rotterdam en kon na een gesprekje meteen aan de slag. Vanzelfsprekend heb ik mijzelf bijgeschoold en deed ik vakgerichte cursussen, zeker op het gebied van asfalt en markeringen, maar ik volgde geen MTS of HTS. De praktijk heeft mij veel geleerd. Mijn collega’s komen naar mij toe voor advies. Dat is toch prachtig?’