Elco Oskam: ‘Wij adviseren de kapitein hoe hij zijn schip de haven in of uit moet varen’

‘Schepen veilig en vlot de haven in en uit loodsen om zo de havens bereikbaar te houden. Dat omschrijft in een notendop het werk van een registerloods, aldus Elco Oskam, registerloods en directielid bij het Loodswezen in Rotterdam. ‘Dat doen we onder alle weersomstandigheden, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Wij adviseren de kapitein hoe hij zijn schip naar binnen of naar buiten moet varen. Zo dragen we bij aan een veilige en milieuvriendelijke leefomgeving.'

Afwisselend en onregelmatig
Een loods werkt een week wel en dan een week niet. ‘Na je inzet, die gemiddeld 8 à 10 uur per dienst duurt, heb je verplicht 9 uur rusttijd. Je weet nooit wanneer je werkdag begint, dat hangt ervan af wanneer je wordt opgeroepen, en waar en wanneer de werkdag eindigt. Dat maakt het afwisselend, maar die onregelmatigheid maakt het ook zwaar. Je leeft bij de telefoon. De piekmomenten zijn voor ons wel een uitdaging. Het is altijd hollen of stilstaan.'

Juiste bevoegdheden
'Op het moment dat onze planner van de havenmeester bericht krijgt dat een schip is aangemeld, gaan onze werkzaamheden van start. We kijken om welk type schip het gaat. Dat kan bijvoorbeeld een cruiseschip, een olietanker of een containerschip zijn. We kijken ook naar het vermogen, of het schip boegschroeven heeft, hoe de diepgang is en hoe het windoppervlak, de waterstand, het getij en het zicht staat. Daarnaast houden we rekening met het overige scheepvaartverkeer en kijken we of er sleepboten of roeiers nodig zijn. Als dat allemaal in kaart is gebracht, gaan de planners op zoek naar de juiste loods met de juiste bevoegdheden. Want daar zit nogal wat verschil in. De opleiding als loods duurt 13 maanden. Deze opleiding is intensief, afwisselend en praktijkgericht en heeft als doel professionals te leveren waar brugteams, reders en de samenleving op kunnen vertrouwen. Je begint als loods op kleine schepen en via een bevoegdhedenopbouw kun je binnen 8 jaar doorgroeien naar loods op schepen met een maximale lengte.'

Alles is elke keer anders
Als loods moet je ook beschikken over de nodige mensenkennis, want je moet snel een inschatting maken van de brugbemanning en wat je van hen kunt verwachten. Bovendien krijg je te maken met allerlei verschillende mensen van verschillende nationaliteiten. Elco: 'Dat vind ik ook het mooiste van dit vak: de afwisseling. Dat geldt niet alleen voor de schepen, maar ook voor de bemanning, het vaargebied en de weersomstandigheden. Alles is elke keer anders.'

Opleiding

De Nederlandse Loodsencorporatie is een door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) erkende onderwijsinstelling. De door haar verzorgde opleiding tot Registerloods: Master in Maritime Piloting (OTR:MMP) is in februari 2014 geaccrediteerd door de Nederlandse Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) op hbo Master niveau.

Bevoegdheden

Om deel te nemen aan de opleiding tot loods, die 13 maanden duurt, moet je minimaal beschikken over:

  • Vaarbevoegdheidsbewijs eerste stuurman alle schepen
  • Hbo diploma
  • BRM/MRM certificaat
  • Marcom-A certificaat