Ryco Doornbos, sjorder:
‘We weten inmiddels allemaal wat er gebeurt als containers in zee terecht komen!'

Het aan het schip en aan elkaar vastzetten van containers met stangen en spanschroeven, wordt ‘sjorren’ genoemd. En degene die dat doet, heet dus een ‘sjorder’. Zijn containers niet goed vastgezet, dan bestaat het gevaar dat ze onderweg op zee gaan bewegen, waardoor schip, lading en bemanning in gevaar kunnen komen.

Inmiddels weten we allemaal wat er kan gebeuren als containers in zee terecht komen. Begin januari 2019 verloor een containerschip boven het Duitse Waddeneiland Borkum naar schatting zo’n 270 containers en raakten de stranden van de Waddeneilanden bezaaid met allerhande spullen die uit overboord geslagen containers kwamen. Van meubels, tot schoenen, van lampen tot flatscreens, maar ook veel piepschuim en verpakkingsmateriaal.

Sjorren is belangrijk werk, maar ook zwaar werk. Sterker nog, het is een van de zwaarste beroepen van Nederland.

Ryco Doornbos werkt al ruim 13 jaar bij het Rotterdamse bedrijf Matrans Marine Services, eerst als sjorder en inmiddels als voorman. ‘Toen ik begon, was het genoeg om een rijbewijs en een goede conditie te hebben. Maar vandaag de dag kun je niet zomaar als sjorder aan het werk, er worden steeds meer eisen aan het beroep gesteld, ook met het oog op de veiligheid.

Opleiding
Nieuwkomers krijgen bij ons een interne opleiding en tegelijkertijd moeten ze ook de MBO-opleiding “Medewerker Havenoperaties niveau 2” bij het STC volgen. Dat is een BBL-traject, waarbij jongeren één dag per week naar school gaan en de andere dagen bij ons volgens het continurooster worden ingezet.’

Foto: Ed van den Hoek Photography, Matrans Marine Services

Wat maakt het sjorren zo zwaar?
Ryco: ‘Wij maken containers los en vast met behulp van sjorstangen en spanschroeven. Die sjorstangen wegen al snel zo'n 20 kg per stuk. We doen soms wel meer dan honderd containers achter elkaar. Want zeker nieuwe schepen kunnen tot wel 23 containers breed zijn en tot negen containers hoog geladen worden. Dat vergt een hoop kracht en energie.

Soms zijn de containers vanwege extreme weersomstandigheden op zee extra doorgezet. Dan is het extra lastig om ze los te krijgen als het schip langs de kant ligt omdat er bijna geen beweging meer in is te krijgen.

Verdiensten en collega's
Sjorder zijn is dus een zwaar beroep, met veel fysieke inspanning, onregelmatige diensten, werken in de buitenlucht, en dat in weer en wind. Daar moet wel wat tegenover staan? Ryco: ‘Absoluut! Zo zijn de verdiensten prima. Persoonlijk vind ik de wisselende diensten prettig, dat maakt mijn werk afwisselend. De haven is een fantastische plek om na de nachtdienst de zon te zien opkomen. Ik heb al heel wat mooie foto’s op mijn mobiel staan. Maar wat het werk vooral leuk maakt? Dat zijn mijn collega’s.’

Foto: Ed van den Hoek Photography, Matrans Marine Services

Kijk voor meer informatie op:
www.matrans.nl