Petra Scholten, Social Media-consultant:
‘Ik mag vaak in de keuken van een bedrijf kijken’

Bedrijven die vinden dat ze op Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn of Google+  vertegenwoordigd moeten zijn, leggen dat meestal eerst bij iemand binnen hun eigen bedrijf neer. Alleen blijkt vaak in de praktijk dat het dan niet of onvoldoende wordt opgepakt. De reden daarvoor is eenvoudig: social media bijhouden is heel tijdrovend. Om ervoor te zorgen dat er regelmatig berichten via social media worden geplaatst, schakelen bedrijven mij in. Ik verzorg social-media berichten voor allerlei kanalen. Op basis van informatie die ik krijg van mijn opdrachtgevers en de research die ik daarnaast doe, bedenk en plaats ik zowel content als beeldmateriaal.

Voor sommige klanten richt ik alleen de pagina’s op bijvoorbeeld Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn in. Ik maak de homepagina’s, plaats daar de algemene gegevens van de organisatie op, zoals adresgegevens en bij Twitter in korte kreten de kenmerken van de dienstverlening. Vervolgens maak ik medewerkers wegwijs, zodat ze daarna zelf berichten en tweets kunnen plaatsen. Daarnaast werk ik ook voor een aantal vaste klanten. Mijn werkwijze is per klant verschillend. Bij de ene klant heb ik de volledige vrijheid om berichten en tweets te plaatsen en bij andere klanten stem ik eerst de te plaatsen berichten en tweets met hen af. Dat doe ik door een planning, de zogenaamde content kalender, op te stellen die het management team kan doornemen. Pas na hun goedkeuring ga ik er mee aan de slag.

Spiegel
Ik laat mijn klanten zien dat ze mooie en bijzondere dingen doen en dat ze daarmee naar buiten moeten treden. Vaak zien ze dat zelf niet meer en vinden ze alles wat ze doen maar heel gewoon. Ik kijk er met andere ogen naar en houd ze een spiegel voor. Ik merk dat ze dat heel leuk en verrassend vinden.

Informatie
Met mijn vaste klanten werk ik meestal via een groepsapp. Ben ik niet ter plaatse, dan kunnen zij mij toch informeren over dingen die gaande zijn en kunnen ze me informatie en foto’s sturen. Op basis daarvan maak ik dan mijn verhaal en dat is per ‘kanaal’ verschillend. Op Facebook kun je een uitgebreider verhaal vertellen, terwijl je op Twitter met 140 tekens kort, bondig en toch opvallend moet zijn. Ik mag gelukkig vaak in de keuken van een bedrijf kijken, maar ik maak natuurlijk geen onderdeel uit van het bedrijf. Het is dus wel belangrijk dat ik “gevoed” word door mijn klanten, want anders gebeurt er niets op social media-gebied en dat is jammer.

Creatief
Het creatieve aspect vind ik eigenlijk het allerleukste aan mijn beroep, dus het zoeken naar de juiste woorden en de juiste foto’s. Het lijkt misschien eenvoudig, maar goede social media-berichten kosten veel tijd. Het is niet alleen maar even een berichtje posten, het vraagt om een goede voorbereiding en om research. En om het bedenken van aansprekende berichten, een bijzondere insteek of een leuke woordspeling. Soms heb ik even geen creatieve bui en dan moet  ik afstand nemen. Dat doe ik door te gaan wandelen of te sporten. Dat verfrist mijn geest.

Middel
Social Media is een uitstekend middel om de naamsbekendheid van een bedrijf te vergroten. Maar het kan ook ingezet worden om veel mensen in één keer te bereiken, bijvoorbeeld als zich een incident heeft voorgedaan en een bedrijf wil medewerkers gerust stellen of hulpdiensten bedanken. Soms kan het nodig zijn om een verhaal dat op andere media de ronde doet, te bevestigen of te ontkrachten. Met een simpel berichtje kun je op een positieve manier veel mensen bereiken. Dat grote bereik is natuurlijk ook een risico. Want ook een verkeerd bericht heeft een groot bereik... Ik bewaak en controleer mijn berichten altijd heel zorgvuldig, zeker de berichten die ik via de automatische planner klaar zet. Door een bepaalde gebeurtenis kan een bericht opeens een hele andere lading krijgen en tot negatieve publiciteit leiden.

Statistieken
Daarnaast probeer ik voor mijn klanten zo alert mogelijk te zijn en in te spelen op de actualiteit. Ik houd statistieken bij, zodat opdrachtgevers kunnen zien wat het bereik is van de geplaatste berichten en hoeveel websitekliks een bericht genereert. Ik kan nooit hard maken dat social media daadwerkelijk tot nieuwe opdrachten leidt, maar bedrijven die zich actief met social media bezig houden, hebben wel dat gevoel. Niks doen, genereert in elk geval niets, zeg ik altijd maar. Eigenlijk ben ik voor mijn klanten een extra verkoper, maar dan eentje die achter de schermen van een bedrijf werkt…’

Het roer om
Drie jaar geleden ben ik mijn bedrijf VibesPS gestart. Daarvoor had ik 34 jaar als management assistente bij drie verschillende bedrijven gewerkt. Eerst voor twee grote scheepvaartkantoren en daarna voor een dealer voor Amerikaanse auto’s en motoren. Bij dat laatste bedrijf volgde ik allerlei trainingen op het gebied van social media en verzorgde ik ook al de content daarvoor. Drie jaar geleden werd een deel van dat bedrijf verkocht. Dat was voor mij reden om er een maand tussenuit te gaan. Ik had al die jaren zoveel gewerkt en ik wilde nadenken over mijn toekomst. Na overleg met mijn man en mijn toenmalige baas hakte ik de knoop door, gooide ik het roer om en startte ik mijn eigen bedrijf. Mijn voormalige werkgever werd meteen mijn eerste vaste klant, dus dat gaf wel houvast.

Proces
Heel eerlijk vond ik het een moeilijk proces om alle vastigheid los te laten en voor mezelf te gaan beginnen. De kantoorstructuur beheerste voor een groot deel ook mijn levensstructuur. Ik stond 34 jaar lang om 6 uur op zodat ik om 7 uur de deur uit kon om te gaan werken. Als ik al eens een middag vrij was, stapte ik door de voordeur mijn huis binnen en wist ik eigenlijk niet wat ik moest gaan doen. Ik moest enorm wennen aan die nieuwe structuur. Ik werkte opeens vanuit huis en hoefde niet meer op een bepaalde tijd de deur uit. Vervolgens liep ik tot tien uur in mijn badjas. En ook al was ik dan wel aan het werk, het voelde voor mij toch niet goed. Dus pakte ik mijn vaste patroon gewoon weer op, alleen startte ik wel een uurtje later.

Het eerste jaar had ik het enorm druk, ik kreeg amper de tijd om mezelf te realiseren wat ik allemaal gedaan had. In het tweede jaar had ik het aanzienlijk rustiger en overviel het me allemaal een beetje. Vervolgens waren mijn jaarcijfers nog maar de helft van het eerste jaar en dat was natuurlijk ook niet de bedoeling. Inmiddels zit ik in mijn derde jaar en het gaat ontzettend goed. Ik heb het nu echt onder controle, mijn werk en mijn vrije tijd is met elkaar in balans en ik weet heel goed mijn grenzen aan te geven. Soms moet ik nee zeggen tegen klanten. Want als ik het doe, wil ik het ook voor de volle honderd procent doen.’