Jerry Vreden, Teamleider Handhaving Haventeam Stadsbeheer Rotterdam:
'Ik werk in het mooiste gebied van Nederland'

Stadsbeheer Rotterdam houdt de buitenruimte ‘in vorm’. Die buitenruimte is niet alleen de stad, maar ook het Rotterdamse havengebied en de buitengebieden Hoek van Holland, Rozenburg, Hoogvliet en Pernis.

Jerry Vreden is binnen Stadsbeheer teamleider van Handhaving Haventeam en de buitengebieden. Zijn werkterrein strekt zich uit van Nieuw-Mathenesse tot aan de Tweede Maasvlakte.

Kun je iets over je werk vertellen?
‘Mijn taak is handhaven en dat betekent dat ik ervoor moet zorgen dat iedereen zich in het havengebied qua parkeren aan de regels houdt. Alles op de openbare weg is onze verantwoordelijkheid, denk aan containers en voertuigen. Zo mag een kleine container bijvoorbeeld vijf dagen op de openbare weg staan, maar is voor een grote container een vergunning nodig. We zijn bevoegd om bekeuringen uit te schrijven, voertuigen te klemmen, mensen staande te houden en zelfs aan te houden. Ook voeren wij controles uit op de N15 van buitenlandse voertuigen in de milieuzone. Kijken wij mee of de aannemer zich aan de Tijdelijke Verkeer Maatregel houdt. Ook houden wij toezicht op het dumpen van (chemisch)afval in het gebied.

Samen met mijn mensen probeer ik elke situatie altijd eerst schappelijk gastvrij op te lossen. Chauffeurs krijgen altijd de mogelijkheid om hun voertuig te verplaatsen. Doen ze dat, dan is er niets aan de hand. Doen ze dat niet, tja, dan krijgen ze een boete.’

Hoe praat je met chauffeurs die geen Nederlands spreken?
‘De meeste Oost-Europese chauffeurs spreken wel Duits. En zo niet, dan maken we gebruik van Google Translate of we halen er een tolk bij.’

Waarom is het havengebied jouw werkterrein?
‘De parkeeroverlast was vroeger heel groot in het havengebied. Die overlast kwam niet alleen door het “wild parkeren”, maar ook omdat chauffeurs hun behoefte op de openbare weg deden en overal hun vuil dumpten. In het begin was het zelfs zo erg dat als we in het donker uit de auto stapten, we met onze zaklampen op de grond moesten schijnen om te voorkomen dat we in de poep zouden stappen. Om die problemen tegen te gaan, mag er nu tussen 20.00 uur ’s avonds en 06.00 uur ’s ochtends nergens meer in het havengebied geparkeerd worden, behalve op de daartoe aangewezen parkeerplaatsen, de vijf truckparkings en de blauwe zones.’ 

Truckparkings?
‘Ja, dat zijn parkeerplaatsen met voorzieningen voor de chauffeurs, zoals douches, toiletten en de mogelijkheid om tv te kijken. Ook is op die parkings hun lading verzekerd. Overdag is de parking gratis, per overnachting betalen chauffeurs een bedrag van € 11,25. En dat is nog altijd een flink stuk goedkoper dan een parkeerboete van € 104,00! ’s Avonds rond 20.00 uur staan de parkings vaak al propvol, chauffeurs moeten dus op tijd naar een parkeerplek op zoek gaan. Lukt dat niet, dan is parkeren bij een van de zeven wegrestaurants in het havengebied nog een mogelijkheid. Als chauffeurs daar voor een bepaald bedrag een maaltijd gebruiken, krijgen ze een ontheffing achter hun voorruit en mogen ze op de parkeerplaats blijven overnachten.’

Kun je iets over je team vertellen?
‘Mijn team bestaat uit acht mensen, zowel mannen als vrouwen. We werken in shifts want we zijn zeven dagen in de week in het havengebied te vinden. Op de meeste dagen zelfs van 08.00 uur ’s morgens tot 02.00 uur ’s nachts. Al valt de drukte in de nachtelijke uren vaak wel mee, meestal wordt het rond 01.00 uur stil. Ik ben trouwens supertrots, niet alleen op mijn werk, maar ook op mijn mensen. Ik heb veel aan hen te danken. Zonder mijn mensen kan ik niks. Wij zijn het gastvrije visitekaartje van de haven. Begripvol, maar streng daar waar nodig.’ 

Wat vind je het leukste aan je werk?
‘De afwisseling. Ik geniet er elke dag weer van om door dit gebied te rijden. Mooier bestaat er niet! Ik heb pas een foto gemaakt toen ik in de vooravond langs de strandvlakte in de Tweede Maasvlakte reed. Toen ik die foto op Facebook plaatste, werd ik bedolven onder de reacties. Iedereen vroeg zich af waar ik was. Mijn antwoord: ik ben in het mooiste gebied van Nederland en dit is waar ik werk. Geloof me, als ik dit werk hier niet meer mag doen, ga ik een andere baan zoeken.’