Nick Heurter, webdeveloper:
'Soms ben je meer psycholoog dan webbouwer'”

Websites bouwen op basis van de wensen van de klant.

Nick bouwt al sinds zijn twaalfde websites. ‘Mijn eerste website ging over voetballer Ryan Babel die destijds bij Ajax speelde. Daar haalde ik destijds zelfs het Jeugdjournaal mee. Toen was het bijzonder dat zo’n jong knulletje websites bouwde.’

Wat doet een webdeveloper?
‘Een webdeveloper bouwt websites op basis van de wensen van de klant. Zo simpel is het eigenlijk. Nu kijken wij wel verder dan dat wat de klant aangeeft en natuurlijk adviseren wij hem over alle mogelijkheden. Een klant weet vaak niet wat hij wil omdat hij ook niet weet wat er allemaal kan. En er kan veel. Maar altijd geldt: de website moet de juiste bezoekers trekken.’

Hoe ga je te werk als iemand een website wil?
‘Allereerst ga ik met de klant in gesprek. Bij voorkeur bij hem op locatie. Dan zie je wat voor iemand het is en kun je de sfeer van zijn bedrijf “proeven”. Tijdens dat gesprek probeer ik te achterhalen wat de wensen en eisen voor de nieuwe website zijn. Ik vraag dan ook altijd of hij voorbeelden kan laten zien van websites die hij mooi vindt. Dat neem ik mee in het mijn ontwerp, maar ik geef er vanzelfsprekend wel een eigen draai aan. In het eerste ontwerp dat ik de klant toon, zoek ik de extremen op. Vindt hij een grote foto mooi? Dan gebruik ik hele grote foto’s. Zo ontstaat discussie en kan ik achterhalen wat hem wel of niet triggert. Soms ben je meer psycholoog dan webbouwer. Ik vind dat hartstikke leuk.’ 

Is het lastig om uit te zoeken wat een klant precies wil?
‘Dat verschilt. Sommige klanten weten het echt niet. Dat begrijp ik ook wel. Ze zijn bezig met hun vak en een website is echt wat anders. Voor ons is de conversiescore van een website erg belangrijk. Ik zal uitleggen wat dat is. iedere website heeft een bepaald doel. Bij een webshop is het doel om iets te verkopen, bij een communicatiebureau kan dat een offerte aanvraag zijn en bij een opleidingsinstituut is het misschien een aanmelding of een studiegids aanvraag. Als het doel bereikt is, scoor je een conversie. Hoe vaker een conversie, hoe hoger de conversiescore.

Om de conversiescore continu te verbeteren doen we A-B testen voor klanten. We tonen bijvoorbeeld 50% van de bezoekers een bestelpagina met een groene aankoop button en 50% van de bezoekers dezelfde pagina, maar dan met een button in de huisstijl kleur van de onderneming. Als we genoeg vergelijkingsdata verzameld hebben, kijken we of de conversiescore verschilt. De pagina met de beste conversiescore wordt de nieuwe pagina. De groene button staat dan misschien niet zo mooi, maar misschien scoort deze pagina wel een betere conversiescore. Soms moet ik de klant dan echt overtuigen dat een hogere conversiescore belangrijker is dan een mooie button. Het uitvoeren van A-B testen heeft veel weg van psychologie. Je moet in hoofden van mensen kijken. Ik volgde een opleiding Psychologie in de Marketing. Dat was erg interessant. Een leuk voorbeeld uit deze cursus die veel weg heeft van een A-B test: ze vroegen aan 1.000 mensen een verder onbelangrijke vragenlijst in te vullen. Hiervan werd er tegen 500 mensen gezegd dat ze de pen na het invullen van het onderzoek gerust mee naar huis mochten nemen. Bij de andere groep gaven ze de mensen na het invullen van het onderzoek de pen in een luxe verpakking mee. Naderhand werd iedereen gevraagd hoeveel ze dachten dat de pen waard was. De groep die de pen zo mocht meenemen, dacht dat deze 50 cent kostte en de andere groep dacht dat het een pen van 15 euro was. Maar het was toch echt dezelfde pen. Wij doen soortgelijke testen ook. Het is heel grappig om daar mee te spelen..’

Waarom moet een bedrijf een website hebben?
‘Omdat ze gevonden moeten worden. Heel de wereld leeft op internet. Zeker met de smartphone. Het aantal websitebezoeken neemt nog steeds toe. Dat geldt ook voor het aantal Google zoekopdrachten. Zoek je een schilder in Rotterdam, dan tik je op je telefoon: “schilder Rotterdam” en binnen een paar tellen heb je een overzicht van Rotterdamse schilders. Maar er zijn nog steeds heel veel bedrijven die niets aan hun website doen en de site eigenlijk als hun visitekaartje beschouwen. Ze hebben het druk en hoeven dan geen extra werk. Maar juist op die momenten moet je aandacht aan je website besteden want is het op een gegeven moment minder druk, dan moet je wel mogelijkheden hebben om nieuwe klanten te werven.’

Ben jij meer techneut of een creatieveling?
‘Ik ben meer een creatieveling. Ik weet hoe de techniek werkt en bouw de websites ook zelf, maar de creatieve kant is mijn kracht. Ik begrijp de klanten snel en zie dan ook waar ze naartoe willen. En daar maak ik op een mooie manier een visuele vertaling van.’

Heb je dit altijd willen doen?
‘Ja, ik heb altijd ondernemer willen worden, ik riep het al toen ik kind was. Maar toen wilde ik BMW-dealer worden. Nou, dat is het niet geworden, hahaha. Ik zit hier prima op mijn plaats en verkeer in de luxe positie dat ik nog nooit echt aan acquisitie heb moeten doen. Ik ben er ook van overtuigd dat als je het met je hart doet en je staat voor wat je doet, dan komt het allemaal goed.’