Wouter Wefers Bettink,
galeriehouder:
'Op mijn 12e kocht ik mijn eerste kunstwerk'

‘In mijn jeugd woonde ik in Amsterdam. De expressionist Gerrit Brenner had zijn atelier naast mijn slaapkamer. Ik kwam regelmatig bij hem over de vloer. Hij nam me ook mee naar musea. Schitterend vond ik dat. Als jonge jongen had ik een krantenwijk en ik hielp de groenteboer. Met het geld dat ik daarmee verdiende kocht ik op mijn 12e mijn eerste werk, een ets van Jan Montijn. Nee, die heb ik niet meer, die heb ik verkocht. Met winst natuurlijk…'

Jaren later vertrok ik naar Amerika en kwam ik terecht in een kunstenaarskolonie. Daar begon het handelen in kunst eigenlijk als vanzelf. Geld alleen was voor mij nooit het doel, maar kunst was hiervoor wel het middel. Toch voerde de passie voor kunst bij mij altijd de boventoon. Het bijzondere van mijn vak is dat ik een verhaal en de daarbij behorende emotie mag overbrengen op het publiek. Dat ik in staat ben om die vertaalslag te maken. Natuurlijk gaat het ook om geld. Maar ik heb een balans kunnen vinden tussen zakelijkheid en menselijkheid.

Omgaan met succes
In 1969 kocht ik panden aan de Aelbrechtskolk in Rotterdam. Daar creëerde ik eigenhandig een mooie galerie waar hedendaagse kunstenaars hun werk ten toon kunnen stellen. In de loop der tijd melden zich steeds meer kunstenaars bij mij.

Ik neem altijd de tijd voor de mensen waarmee ik werk. Als kunstenaar moet je stevig in je schoenen staan. Vooral omgaan met succes blijkt het grootste struikelblok te zijn. Er zijn er maar weinig die de weelde kunnen dragen. Ik heb met alle kunstenaars en klanten een band, soms zelfs een vriendschappelijke. Maar ik bewaar ook een zakelijke afstand.

 Tot tranen toe
Persoonlijk voel ik me het meest verbonden met beeldhouwers en hun werk. De vormen, het tastbare en de emoties die kunstwerken kunnen oproepen… Daarnaast kan ik helemaal lyrisch worden van de werken van Jan Goedhart. Hij komt tot de kern van dingen op een hele duidelijke, heldere manier. Hij maakte prachtige landschappen, daarvan heb ik er een aantal in mijn bezit. En op internationaal niveau stijgt Mark Rothko er voor mij ver boven uit. Werken van hem maken iets in mij los. Het is heel bijzonder dat iemand je met kleuren zo kan raken, zelfs tot tranen toe.

Economische wijn
Ik ben tegenwoordig niet meer elke dag in de galerie te vinden. Ik kan het mezelf veroorloven om rustiger aan te doen. Ik heb niet gierig geleefd, maar wel zuinig. Ik realiseerde me altijd dat kunst de achterkant van de economische wijn is.’

Over het beroep

Een galeriehouder is verantwoordelijk voor het behouden en de omzet van zijn eigen galerie. Hij legt contacten aan met kunstenaars, bekijkt veel kunstwerken, leert over de verschillende stijlen, bekijkt en informeert welke kunstwerken het meest bij mensen in trek zijn en gebruikt die informatie om kunst in te kopen of te beheren. In de meeste galeries worden per maand verschillende kunstwerken van verschillende kunstenaars geëxposeerd

Over de opleiding

Er zijn verschillende opleidingen tot galeriehouder (waarvan de bekendste in Antwerpen zit en twee jaar duurt), maar ook cursussen waarin mensen die galeriehouder willen worden de kneepjes van het vak door mensen met bedrijvenkennis en kennis over het starten van een eigen onderneming worden bijgebracht.