Bianka Lesierse, Trambestuurder:
'Ik heb altijd typische mannenberoepen gehad.'

Nee, ze is niet de enige maar vrouwen zijn wel zwaar in de minderheid. Het besturen van de tram is tot op de dag van vandaag eens en vooral een mannending. Van de ruim 400 trambestuurders die de Rotterdamse RET telt, zijn er zo’n 80 vrouwen. ‘Ik heb altijd typische mannenberoepen gehad.’ Trambestuurder Bianka Lesierse (43) vertelt over haar werk.

‘Ik zag een spotje voorbij komen over werken op de tram en dacht: waarom niet? Vroeger zat ik regelmatig in de tram. Vanuit Rotterdam Charlois, waar ik woonde, ging ik vaak met lijn 2 naar school. Dat ik zelf ooit nog eens bestuurder zou worden… Ik had er werkelijk nooit over nagedacht. Wat me er vooral aan aansprak was het contact met mensen.
Helaas is dat er vandaag de dag niet meer bij. Vanwege de veiligheid zitten we tegenwoordig in een afgesloten cabine. Heel triest dat dat nodig is. Bij de haltes is er heel soms contact met passagiers maar verder is het toch vooral een eenzame opsluiting.’

Afwisseling
Ik woon op Flakkee, dus ik heb elke dag wel een flinke reistijd om op mijn werk te komen met de auto. Daar trek ik ruim de tijd voor uit. Als ik in de remise begin, dat haal ik daar mijn wagen op en start ik mijn dienst. Soms moet je iemand onderweg aflossen. De rondjes die ik rij, verschillen per dag en per lijn. Ik heb geen vaste lijn en daar ben ik blij om. Ik moet er niet aan denken om elke dag hetzelfde rondje te moeten rijden. Die afwisseling maakt het echt leuk. Ook de diensten verschillen. De ene keer heb je een vroege dienst, dan weer een late dienst of een gebroken dienst. Dan start je dienst 's morgens, vervolgens ben je dan een paar uur vrij en 's middags gaat je dienst verder. Omdat ik zo ver weg woon, kan ik tussendoor niet naar huis. Dus ik gebruik die tijd om een boodschap te doen of ik blijf in de remise.

Opleiding
Via een interne opleiding bij de RET haalde ik mijn tramrijbewijs. Tijdens die opleiding ga je eerst een aantal weken met een leermeester op pad en die leert je alle "ins en outs" van de tram. Met die leermeester ga je ook met de tram naar buiten zodat je het verkeer leert kennen. Maar het echte rijden, dus op tijd rijden en met het verkeer mee gaan, leer je van je mentor.

Huwelijksaanzoek
Doordat de bestuurders in de afgesloten cabine zitten, doen tegenwoordig de spontane gebeurtenissen zich niet meer voor. Een man die jarenlang met mij meereisde op weg naar zijn werk gaf mij op de dag dat hij met pensioen ging een fooi. En een zwerver vroeg mij ooit ten huwelijk nadat ik hem een kop koffie had gegeven. Dat soort dingen blijven je bij.

Vertraging
Waar we als trambestuurders natuurlijk regelmatig mee te maken hebben, zijn vertragingen. Daar kun je soms de hele dag last van hebben, zeker als het een vertraging is van meer dan een half uur. Kortere vertragingen kunnen we vaak wel weer inlopen vanaf ons startpunt, al schiet dan wel je pauze erbij in.

Dooie gemak
Wat mij opvalt, is het gegeven dat veel mensen denken: “ach, het is maar een tram”. ‘Die mensen hebben werkelijk geen idee. Zij voelen niet wat wij voelen. Mensen die op hun dooie gemak oversteken soms met hun kinderwagen. En dat terwijl je al gebeld hebt. Daarmee zet je niet alleen je eigen leven op het spel maar ook dat van je kind. Mensen gaan er maar vanuit dat wij wel stoppen. Maar je moet weten: die tram weegt 30 ton en dat staat niet een-twee-drie stil. Zeker niet bij nat weer of als er veel bladeren op de rails liggen…’

Onregelmatig

Als trambestuurder heb je onregelmatige diensten. Dat kan betekenen dat je om 5 uur in de ochtend moet beginnen of tot 1 uur in de nacht moet werken. Ook moet je soms op feestdagen en in de weekenden werken.

Jaarrooster

Je ontvangt een jaarrooster waarop je kunt zien wanneer je vroege of late dienst hebt en op welke dagen je vrij bent. Je krijgt een paar dagen van tevoren door voor welke dienst je bent ingedeeld en op welke lijn. Wisselen kan in overleg met de planners.